تیم برنرز لی

۳۰ دانشمند برتر علوم کامپیوتر

انتخاب بر اساس قدرت رهبری

انتخاب بر اساس قابلیت اجرایی محصولات

انتخاب بر اساس میزان شهرت و جوایز کسب شده


۳۰- سوفیا ویلسون (Sophie Wilson)

سوفیا ویلسون، دانشمند علوم کامپیوتری اهل بریتانیا است که به عنوان طراح میکرو کامپیوتر آکورن شناخته می‌شود.

۲۹نیکولاس ورث (Niklaus Wirth)

نیکولاس ورث که به طراح زبان پاسکال شهرت دارد، یکی از پیشگامان در زمینه مهندسی نرم‌افزار است و به غیر از پاسکال زبان‌های دیگری از جمله Algol W، Euler، Oberon، Oberon-2 و Oberon-7 را نیز طراحی کرده است.

۲۸مایکل وایدنیوس (Michael Widenius)

مایکل وایدنیوس خالق MySQL اصلی است. MySQL.

۲۷کارل ساسنرا (Carl Sassenrath)

به لطف کارل ساسنرا اکنون کامپیوتر‌های شخصی ما از ویژگی چند‌برنامگی (multi-task) برخوردارند.

۲۶جیسون فراید (Jason Fried)

جیسون هم‌اکنون به عنوان یکی از بنیان‌گذاران و مدیران شرکت بیس‌کمپ، یک شرکت شیکاگوئی که به تولید هزاران نرم‌افزار مختلف پرداخته، فعالیت می‌کند.

۲۵ریچارد استالمن (Richard Stallman)

ریچارد استالمن که در دنیای هکر‌ها به RSM شهرت دارد، یک برنامه‌نویس کامپیوتر و یکی از طرفداران و فعالان آزاد‌ی نرم‌افزار‌ها است.

۲۴راسموس لردولف ( Rasmus Lerdorf)

راسموس لردولف یک برنامه‌نویس کانادایی با اصلیتی گرین‌لندی است که از او به عنوان خالق زبان اسکریپت‌نویسی PHP یاد می‌شود.

۲۳بی‌یارنه استراستروپ (Bjarne Stroustrup)

بی‌یارنه استراستروپ یک دانشمند علوم کامپیوتری دانمارکی است که زبان محبوب ++C را طراحی کرده است.

۲۲لری وال (Larry Wall)

. وی در سال ۱۹۸۷ و زمانی که در ناسا فعالیت می‌کرد موفق به ایجاد زبان برنامه‌نویسی پرل شد و از آن زمان او همچنان در حال گسترش این زبان است.

۲۱گیدو ون روسوم (Guido van Rossum)

گیدو ون روسوم یک برنامه‌نویس کامپیوتر هلندی است که به عنوان نویسنده زبان برنامه‌نویسی پایتون از او یاد می‌شود.

۲۰برام کوهن (Bram Cohen)

او نهایت او پروتکل بیت‌تورنت را ایجاد کرد. این پروتکل بر مبنای به اشتراک گذاری فایل در شبکه‌های نظیر به نظیر (P2P) کار می‌کند.

۱۹برندن ایچ(Brendan Eich)

خلق زبان جاوا اسکریپ به تنهایی می‌تواند افتخار بزرگی برای این تکنولوژیست و برنامه‌نویس محسوب شود، اما به غیر از این برندن ایچ  بنیان‌گذار بنیاد و پروژه موزیلا (که به نام فایرفاکس شهرت دارد) نیز است.
۱۸دونالد کنوث (Donald Knuth)

از دونالد کنوث با عنوان “پدر تجزیه و طراحی الگوریتم” یاد می‌شود.

۱۷داگلاس کراکفورد (Douglas Crockford)

داگلاس کراکفورد یک برنامه‌نویس و کارآفرین آمریکایی است که با موفقیت توانست JSON (یا همان JavaScript Object Notation) را در بین مردم محبوب کند.

۱۶میگل ایکازا (Miguel de Icaza)

ایکازا شهرت خود را مدیون ایجاد پروژه ژنوم (GNOME) است. ژنوم یک محیط آزاد دسکتاپ است که با استفاده از لینوکس ساخته شده است.

۱۵یوکیهیرو ماتسوموتو (Yukihiro Matsumoto)

وی طراح ارشد زبان برنامه‌نویسی روبی و نویسنده کتاب مرجع پیاده‌سازی آن است.

۱۴جان ریسگ (John Resig)

جان ریسگ یک کارآفرین مهندسی نرم‌افزار و توسعه دهنده jQuery است (جی‌کوئری کتاب‌خانه چند مرورگری جاوا اسکریپت است که HTML را ساده سازی می‌کند.

۱۳برایان کرنیگان (Brian Kernighan)

برایان کرنیگان یک دانشمند علوم کامپیوتر کانادایی است که به واسطه مشارکت در توسعه UNIX (یک سیستم‌عامل کامپیوتری چند‌کاربری و چند برنامگی) شهرت دارد. وی برنامه‌هایی نظیر ditroff و cron را برای ورژن هفتم سیستم‌عامل یونیکس طراحی کرده است.

۱۲کن تامسون (Ken Thompson)

کن تامسون نامی شناخته شده در دنیای هکر‌ها و یکی از پیشگامان واقعی در جهان علوم کامپیوتری است. علاوه بر مشارکت در توسعه یونیکس، وی همچنین زبان برنامه‌نویسی B را خلق کرده که می‌توان این زبان را به عنوان جد زبان C در نظر گرفت.

۱۱جیمز گاسلینگ (James Gosling)

جیمز گاسلینگ یک توسعه دهنده نرم‌افزاری است که مشارکت در توسعه زبان برنامه‌نویسی محبوب جاوا از شاهکار‌های وی به حساب می‌آید. طراحی اصلی جاوا، ایجاد کامپایلر و ایجاد ماشین مجازی این زبان اعتبار خاصی به نام گاسلینگ بخشیده‌اند.

۱۰ایلان ماسک (Elon Musk)

ایلان ماسک متولد آفریقای جنوبی است. وی به عنوان یک نجیب‌زاده در دنیای تجارت، سرمایه‌گذار و مسئول تاسیس شرکت‌هایی مانند SpaceX، تسلا موتورز و SolarCity شهرت دارد و همچنین به واسطه سیستم حمل‌و‌نقل فوق پر‌سرعت آینده خود به نام هایپرلوپ (که اکنون در مرحله تئوری است) شناخته می‌شود. علاوه بر این ماسک سیستم PayPal را نیز طراحی کرده است.

۹لینوس تروالدز (Linus Torvalds)

لینوس تروالدز متولد فنلاند و خالق سیستم‌عامل لینوکس (یک سیستم‌عامل متن‌باز و بسیار محبوب) است

۸دیوید اکسمارک (David Axmark)

اکسمارک سوئدی از بنیان‌گذاران MySQL AB و توسعه دهنده MySQL (دو مورد از برترین سرور‌های پایگاه‌داده رایگان) به حساب می‌آید. از سال ۱۹۸۰ اکسمارک فعالیت‌های خود را در زمینه نرم‌ازار‌های آزاد آغاز کرده و از آن زمان خود را وقف توسعه مدل‌های تجاری نرم‌افزار‌های متن باز کرده است پایگاه‌داده‌ای است، پرده‌برداری کرد.
۷- جان کارمک (John D. Carmack)

جان کارمک یکی از موفق‌ترین برنامه‌نویسان در حوزه برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای است. او از بنیان‌گذاران id Software است و در حال حاضر رهبری بخش برنامه‌نویسی بازی‌های کامپیوتری آن را بر عهده دارد.
۶بن گودگر (Ben Goodger)

بن یک مهندس نرم‌افزار نیوزلندی است. پس از آغاز کار گودگر با شرکت ارتباطاتی نت‌اسکپ، وی فعالیت خود را در شرکت موزیلا و در قالب رهبر بخش توسعه مرورگر محبوب موزیلا فایرفاکس آغاز کرد. در حال حاضر گودگر رهبری بخش تجربه کاربری گوگل را در اختیار دارد و تمرکز اصلی خود را بر روی توسعه و موفقیت مرورگر گوگل کروم قرار داده است.

۵بیل گیتس (Bill Gates)

به عنوان بنیان‌گذار و مدیر اجرایی سابق مایکروسافت، بزرگترین شرکت نرم‌افزاری کامپیوتر‌های شخصی جهان، نام بیل گیتس با علوم کامپیوتری عجین شده است.

۴- مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)

مارک زاکربرگ یک برنامه‌نویس کامپیوتری و کارآفرین اینترنتی آمریکایی است که کار ایجاد شبکه اجتماعی فیسبوک را در اطاق خوابگاه خود در دانشگاه هاروارد آغاز کرد.

۳لری پیج (Larry Page)

لری پیچ یک برنامه‌نویس کامپیوتری و یکی از افراد تاثیر‌گذار در دنیای تجارت است که به واسطه بنیان‌گذاری گوگل کاملا شناخته شده است. بخش مهمی از موفقیت گوگل به واسطه ابتکاراتی مانند “رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت‌ها” و “الگوریتم جست‌و‌جوی گوگل” که توسط پیج ابداع شده‌اند، به وجود آمده است.

۲سرگئی برین (Sergey Brin)

سرگئی برین در کنار لری پیج، یکی دیگر از بنیان‌گذاران گوگل را تشکیل می‌دهد

۱تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee)

درباره

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *